Propnuję zbiór wskazówek, w jaki sposób zaplanować i realizować czynności związane z przgotowaniem imprezy szkolnej pod tytułem "Kiermasz Bożonarodzeniowy". Materiał zawiera też konspekt pierwszego dnia Kiermaszu.
Opracowanie to powstało w celu usprawnienia moich działań w momencie, gdy zostałam koordynatorem ogólnoszkolnej imprezy pod hasłem Kiermasz Bożonarodzeniowy. Impreza przygotowywana jest przez dzieci i nauczycielki ze świetlicy. Co roku weryfikuję terminarz wykonywania poszczególnych czynności i dopasowuję go do kalendarza. Proponuję ten materiał wszystkim tym, którzy zamierzają organizować Kiermasz Bożonarodzeniowy i chcą skorzystać z moich doświadczeń. Szczególnie polecam nauczycielom świetlic.
Kiermasz Bożonarodzeniowy organizowany jest przede wszystkim z myślą o uczniach i nauczycielach szkoły. Zapraszamy też rodziców i dzieci z naszego przedszkola oraz uczniów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych świetlic.
Celem Kiermaszu jest realizacja dwóch podstawowych zadań:
- Promowanie efektów dziecięcej twórczości manualnej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
- Przypomnienie i utrwalenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
Aktywne uczestniczenie dzieci w czynnościach przygotowawczych do kiermaszu, tj. min. wykonywanie oryginalnych świątecznych ozdób czy zbieranie domowych przepisów na wigilijne potrawy, są okazją do rodzinnej refleksji nad tym co przetrwało w naszych domach z dawnych tradycji i zwyczajów.
Udział dzieci w przygotowaniu świątecznych ozdób oraz wystawienie ich jako "oferty handlowej" sprzyja:
- rozwijaniu dziecięcej, twórczej inwencji i pomysłowości
- rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności manualnych
- poznawaniu nowych technik plastycznych
- nauce staranności w wykonywaniu oryginalnych ozdób
- kultywowaniu tradycji i zwyczajów świątecznych
Przed wykonywania każdej grupy świątecznych akcesoriów omawiane są egzemplarze wzorcowe po to, aby dać dzieciom pełne wyobrażenie o tym, jak powinien wyglądać produkt końcowy. Dzieci wykonują prace zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami. Poszczególne pomysły mogą być realizowane indywidualnie lub w dowolnie dobranych zespołach. Dzieci będą korzystać z przedstawionych propozycji w postaci gotowych szablonów i egzemplarzy wzorcowych. Mogą także wprowadzać własne pomysły i sposób ich wykonania zachowując charakter i symbolikę związaną ze świętami Bożego Narodzenia.
Dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia Kiermaszu Bożonarodzeniowego opracowane zostały następujące materiały pomocnicze:
- Etapy przygotowania i realizacji Kiermaszu Bożonarodzeniowego
- Cele do realizacji w trakcie działań przygotowawczych i podczas Kiermaszu Bożonarodzeniowego
- Konspekt imprezy otwartej rozpoczynającej Kiermasz Bożonarodzeniowy
A. ETAPY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI KIERMASZU BOŻONARODZENIOWEGO
Faza organizacyjna
- Opracowanie materiału pt. "Założenia organizacyjne związane z przygotowaniem Kiermaszu Bożonarodzeniowego "– zał. nr 1
Termin: październik
- Omówienie i zatwierdzenie materiału pt. "Założenia … "na spotkaniu Zespołu Samokształceniowego Świetlicy, uzgodnienie daty rozpoczęcia Kiermaszu
Termin: listopad
- Realizacja "Założeń … przez dzieci i nauczycielki w świetlicy"
Termin: listopad – grudzień
- Przygotowanie części artystycznej pt. "Nasze kolędowanie" lub inscenizacji tematycznej
Termin: listopad – grudzień
- Przygotowanie dekoracji świątecznej i stanowisk do sprzedaży, zaproszenie gości Termin: grudzień
Faza wykonawcza
- Uroczyste otwarcie Kiermaszu Bożonarodzeniowego – osoba koordynująca przygotowania
- przedstawienie celów jakim służy organizowanie tej imprezy
- zaprezentowanie twórców i wykonawców pomysłów
- Część artystyczna: "Nasze kolędowanie" – prezentacja kolęd lub inscenizacja tematyczna
- Uroczyste otwarcie Kiermaszu przez zaproszonych gości i rozpoczęcie sprzedaży przygotowanego asortymentu
- Omówienie i podsumowanie pierwszego dnia Kiermaszu
Faza podsumowująca
- Sporządzenie protokołu o wielkości uzyskanych środków po zakończeniu sprzedaży
Realizacja: koordynator razem z uczniami pomagającymi przy sprzedaży
Termin: w ciągu 3 dni od zakończenia sprzedaży
- Uzgodnienie z dziećmi w grupach wiekowych na co zostanie przeznaczona uzyskana kwota.
- Omówienie Kiermaszu na spotkaniu Zespołu Samokształceniowego Świetlicy. Zatwierdzenie Sprawozdania z realizacji założeń organizacyjnych związanych z przygotowaniem Kiermaszu oraz z jego przebiegu.
Termin: styczeń
/Załącznik nr /
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIE KIERMASZU BOŻONARODZENIOWEGO
- Sporządzenie katalogu pomysłów:
Proponuję wykonać z dziećmi następujące upominki i ozdoby świąteczne:
- kartki świąteczne
- przywieszki do prezentów
- witraże
- łańcuchy
- stroiki
- papier listowy
- wiszące ozdoby na choinkę: gwiazdki, bombki, aniołki, mikołajki, bałwanki itp.
- Przygotowanie szablonów i egzemplarzy wzorcowych
- Sporządzenie zapotrzebowania na artykuły papiernicze. Proponuję zakupić poniższy asortyment w podanych ilościach, a ewentualne braki uzupełniać na bieżąco:
- bloki techniczne z białymi kartkami: A3 – 5 szt. lub A4 – 10 szt.
- bloki techniczne z kolorowymi kartkami: A3 – 5 szt. lub A4 – 10 szt.
- bibułka gładka : różne kolory
- klej uniwersalny: 2 butelki po 0,5 l.
- klej z brokatem: ok. 20 szt. w różnych kolorach
- klej roślinny: 20 szt.
- papier kolorowy samoprzylepny : 10 szt.
- Zgromadzenie materiałów i przyborów.
Artykuły wymienione w pkt. 3 należy zakupić do ok.10 listopada
Do wykonania asortymentu świątecznego potrzebne też będą: nożyczki, farby plakatowe, pędzle, kredki, dziurkacz, linijki, flamastry, ołówki, gumki do mazania, zszywacz
- Przygotowanie i rozwieszenie plakatów informujących o Kiermaszu – grudzień .
- Przygotowanie i rozdanie zaproszeń wg ustalonej listy – grudzień.
- Ustalenie listy dzieci, które będą pomagały przy sprzedaży – grudzień.
- Ustalenie cennika na asortyment przeznaczony do sprzedaży – grudzień.
- Przygotowanie sali do Kiermaszu – w dniu poprzedzającym otwarcie Kiermaszu.
B. CELE PRZYJĘTE DO REALIZACJI W TRAKCIE DZIAŁAŃ PRZYGOTOWAWCZYCH ORAZ PODCZAS KIERMASZU BOŻONARODZENIOWEGO
CELE OGÓLNE:
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych
- rozbudzanie twórczej inwencji i plastycznej pomysłowości dzieci
- rozwijanie dziecięcej wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności, talentów i zainteresowań
CELE OPERACYJNE:
Edukacja polonistyczna
Uczeń:
- potrafi płynnie przeczytać tekst
- umie wygłaszać tekst z pamięci
Edukacja matematyczna
Uczeń:
- umie wykonać działania arytmetyczne w zakresie do 100
- zna nominały polskich monet i banknotów
- potrafi wykonywać działania na pieniądzach
Edukacja plastyczna
Uczeń:
- potrafi odrysować kształt od szablonu
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- potrafi ciąć wzdłuż linii
- umie właściwie dobierać kolory
- potrafi estetycznie wykonać pracę plastyczną
- potrafi racjonalnie wykorzystać czas oraz materiał powierzony do wykonania zadania
- rozumie i stosuje polecenia nauczyciela
Edukacja muzyczna
Uczeń:
- umie śpiewać w wyznaczonym rytmie zachowując melodyczność utworu
- potrafi zaśpiewać tekst kolędy z pamięci
Edukacja społeczna
Uczeń:
- umie świadomie, planowo i efektywnie działać zmierzając do realizacji określonego celu
- ma poczucie odpowiedzialności za powierzony materiał i za wykonanie zadania
- rozumie, że należy mieć szacunek do wytworów własnej pracy i pracy innych
- rozumie znaczenie i konieczność przestrzegania ładu i porządku na stanowisku pracy
- potrafi współdziałać w grupie
C. KONSPEKT IMPREZY OTWARTEJ ROZPOCZYNAJĄCEJ KIERMASZ BOŻONARODZENIOWY
Ośrodek tematyczny: Świąteczne tradycje i zwyczaje
Temat dnia: Pierwszy dzień Świetlicowego Kiermaszu Bożonarodzeniowego
Czas realizacji: od godz. 10.00
Grupa: wszystkie grupy wiekowe ze świetlicy
Cele ogólne:
- kształtowanie szacunku do polskiej tradycji związanej ze świętami Bożego Narodzenia
- promowanie efektów dziecięcej twórczości manualnej
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna i umie zaśpiewać polskie kolędy z pamięci
- umie w skupieniu wysłuchać prezentacji artystycznej
- zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w obecności gości w świetlicy
- potrafi wykonywać działania matematyczne w zakresie do 100
- zna nominały polskich monet i banknotów
- potrafi wykonywać działania na pieniądzach
- potrafi efektywnie współdziałać w grupie
Metody pracy:
- słowna: rozmowa, prezentacja artystyczna
- działania praktyczne
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Magnetofon, nagrania kolęd, kartki, ołówki, artykuły świąteczne do sprzedaży, dekoracja do prezentacji
Realizacja:
- Uroczyste otwarcie Kiermaszu Bożonarodzeniowego:
- przywitanie gości, dzieci, i nauczycieli
- omówienie, jakim celom służy organizowanie co roku Kiermaszu
- prezentacja twórców i wykonawców pomysłów
- Część artystyczna:
- prezentacja polskich kolęd w programie pt. "Nasze kolędowanie" w wykonaniu dziewczynek z teatrzyku "Złotopiórek" lub inscenizacji tematycznej.
- Zaproszenie wszystkich obecnych osób do "stoiska handlowego" i rozpoczęcie sprzedaży przygotowanego asortymenty.
- Podsumowanie pierwszego dnia Kiermaszu.
mgr Beata Lorencik – Ilska
Szkoła Podstawowa nr 58 w ZSP nr 8
Wrocław